ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال چیست و چرا سرمایه گذاری روی آن تا این حد جذاب شده است؟ ا

رز دیجیتال (Cryptocurrency) در واقع یک دارایی دیجیتال رمز نگاری شده است که بر روی فناوری جدیدی به نام بلاکچین (Blockchain) توسعه پیدا کرده است. قابلیت‌های فناوری بلاکچین مانع از این می‌شود که در این دارایی رمز نگاری شده تقلب صورت پذیرد. امکان جعل یا دو برابر کردن آن وجود ندارد و تمرکز زدایی را نیز می‌توانیم از جمله اصلی‌ترین ویژگی‌های این پدیده بدانیم. همچنین دخالت در فرایند توسعه یا نگهداری از رمز ارزها توسط دولت‌ها وجود ندارد.

بلاکچین مانند یک دفتر توزیع کل عمل کرده و با ذخیره‌سازی اطلاعات به صورت غیرمتمرکز، مانع از این می‌شود که افرادی خاص با هر قدرتی و توانایی در آن دخالت نموده و آن را تغییر دهند.

تا اینجا ما با یک پدیده بسیار جدید و جذاب روبرو هستیم که البته مزیت‌های زیاد دیگری را نیز برای زندگی بشر به ارمغان آورده است؛ حالا سوال اصلی اینجاست که آیا می‌توان روی ارز دیجیتال سرمایه گذاری کرد و این سرمایه گذاری چه مزیت‌ها و معایبی دارد؟ هجوم میلیون‌ها نفر برای ورود به بازار ارز دیجیتال طبیعی است یا اینکه این فرایند کاملا برنامه‌ریزی شده برای خالی کردن جیب افراد عادی است؟ حتی در سالیان اخیر افراد بسیار زیادی آموزش ارز دیجیتال و یا بهترین دوره آموزش ارز دیجیتال را در گوگل سرچ کرده اند.

ارز دیجیتال چیست

کریپتو قبل از اینکه به داد و ستد و سرمایه گذاری مربوط شود، یک تکنیک پیشرفته برای رمز نگاری است. رمزنگاری داده‌ها و اطلاعات اتفاق جدیدی در زندگی بشر نیست و از سال‌های بسیار دور نیز این اتفاق رایج بوده و بعد از روی کار آمدن کامپیوترها و اینترنت شاهد بالا رفتن قابل توجه سرعت آن بودیم. بلاکچین را می‌توانیم نسل جدیدی از تکنیک‌های رمز نگاری تلقی کنیم که اتفاقا بستری مناسب برای توسعه دارایی‌هایی دیجیتال با عنوان ارز دیجیتال هم شده است.

در بلاکچین دو دسته کلیدهای عمومی و خصوصی برای رمزنگاری داده‌ها به کار گرفته می‌شود که کلید عمومی (public key) برای نقل و انتقال رمز ارزها و کلید خصوصی (private key) برای در امان نگه داشتن آن از جعل و تقلب کاربرد دارد. بیت کوین (Bitcoin) به عنوان اولین ارز دیجیتال توسعه یافته در جهان در سال 2009 این ویژگی را به جهان معرفی کرد و اکنون بعد از گذشت بیش از 1 دهه، بیش از 30 هزار ارز دیجیتال مختلف توسعه پیدا کرده و در حال ارائه کاربردهای خود در زندگی بشر هستند.

 

 

ارز دیجیتال از کجا می‌آید؟

فناوری بلاکچین به نظر دنیای بزرگی است که محدود کردن آن به ارز دیجیتال کمی کم لطفی در حق آن خواهد بود. از فضای بلاکچین می‌توان در صنایع بسیار مختلفی استفاده کرد که ارز دیجیتال تنها جنبه سرمایه گذاری و فضای مربوط به پول آن است. پول در زندگی بشر تعریف‌های متفاوتی در تاریخ داشته است. داد و ستد ابتدا به صورت کالا به کالا در زندگی بشر نخستین آغاز شد و کم‌کم با رشد جامعه انسانی جای خود را به موارد جایگزینی مانند طلا و کالاهای ارزشمند داد. در نهایت این پروسه به چاپ پول کاغذی رسیده و همچنان پول کاغذی گزینه اول داد و سد در جهان است. البته با پیشرفته‌تر شدن بانکداری و استفاده از تکنولوژی‌های آنلاین در این صنعت، به جای نقل و انتقال فیزیکی، در حال حاضر فرایند نقل و انتقال پول به صورت آنلاین و از طریق شبکه شتاب انجام می‌پذیرد.

ارز دیجیتال آمده یک آپدیت جدید پول و وسیله داد و ستد است. ارز دیجیتال را می‌توان استخراج کرد، از صرافی‌ها خرید و یا در شبکه‌های بلاکچین با فعالیت، به عنوان جایزه آن را دریافت کرد.

انواع ارز دیجیتال

دنیای ارز دیجیتال در سال 2009 با روی کار آمدن بیت کوین وارد زندگی بشر شد. دنیای عجیبی که سرعت رشد و توسعه در آن غیرقابل باور است. هر روز شاهد رونمایی از بلاکچین‌ها با کاربردهای به روز‌تر و بیشتر هستیم. هر روز هم توکن‌هایی با کاربردهای بهتر برای زندگی در دنیای آنلاین در این بازار به وجود می‌آید. اتریوم (ETH) بعد از بیت کوین دومین رمز ارز محبوب جهان است و بعد از آن نیز آلتکوین‌هایی مانند ریپل (XRP)، ترون(TRX)، کاردانو(ADA)، کازماس (ATOM) و ... این بازار جذاب را تشکیل می‌دهند.

شاید حتی می‌توانستیم انواع ارز دیجیتال را به تعداد کل رمز ارزهای توسعه یافته در جهان معرفی کنیم؛ زیرا هر ارز دیجیتالی شرایط خاص خود را دارد و هر رمز ارزی می‌تواند کاربردها و ویژگی‌های منحصر به فردی را به زندگی بشر اضافه کند؛ اما با این حال در یک بررسی کلی می‌توان انواع ارز دیجیتال را موارد زیر خلاصه کرد:

  • توکن‌های کاربردی (Utility): مانند ریپل و اتریوم که در شبکه آنها می‌توان از ابزارهایی برای کاربردهای خاص استفاده کرد.
  • توکن‌های تراکنشی (Transactional): بیشتر برای تراکنش در فضای دیجیتال توسعه پیدا کرده‌اند. بیت کوین بارزترین مثال آنهاست.
  • توکن‌های حاکمیتی (Governance): که بیشتر نشان دهنده حق رای کاربران در داخل شبکه‌های بلاک چین هستند. یونی سوآپ یکی از نمونه‌های آن است.
  • پلتفرم‌ها (Platform): که بیشتر برای کاربردی‌تر کردن شبکه بلاکچین برای زندگی بشر توسعه پیدا کرده‌اند. سولانا نمونه بارز آن است.
  • توکن‌های امنیتی (Security tokens): که مالکیت یک دارایی را مشخص می‌نمایند.
  • استیبل کوین‌ها (Stablecoins): رمز ارزهایی مبتنی بر پشتوانه فیزیکی هستند که قیمت و ارزش آن مطابق با پشتوانه فیزیکی تعیین می‌شود. تتر (USDT) رایج‌ترین استیبل کوین جهان است.
  • فن توکن‌ها (fantokens): توکن‌های هواداری در ورزش هستند.

 

 

آیا ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری مناسب است؟

یک امکان برابر برای ثروتمند شدن برای تمام کاربران جهانی تعریفی است که باعث شده تا سرمایه گذاری در ارز دیجیتال تبدیل به یک گزینه مناسب برای سرمایه گذاری در میان جوامع بشری شود. البته این بازار تا همین جا هم افراد زیادی را ثروتمند کرده و سرمایه خیلی‌ها را هم از آنها گرفته است. جامعه بشری در حال حاضر به این نتیجه رسیده که دیگر سرمایه گذاری به روش‌های سنتی نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای مالی آنها باشد و بازار رمز ارزها تبدیل به روشی مناسب برای حل این چالش شده است.

بازار ارز دیجیتال جدای از تمام شرایط منحصر به فردی که نسبت به سایر بازارهای مالی دارد، با خطرات و ریسک‌های به خصوصی هم روبرو است و سرمایه گذاری بروز روی رمز ارزها باید بر اساس آنالیزهای حرفه‌ای انجام پذیرد. با این حال برای تصمیم گیری نهایی می‌توانیم مزیت‌ها معایب سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال را ارزیابی کنیم.

مزیت‌های سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

معایب سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

سرمایه گذاری خیلی سریع است.

معاملات با نام مستعار است.

انتقال دارایی‌ها در آن آسان است.

هیچ قانون مشخصی وجود ندارد.

دخالت اشخاص و نهادها حذف شده است.

مسائل امنیتی همیشه خطرآفرین هستند.

پتانسیل فوق العاده زیادی برای سوددهی دارد.

نوسان قیمت‌ها سرسام آور است.

پرداخت هزینه‌ها سریع و ساده است.

خبری از پشتوانه فیزیکی نیست.

هزینه‌ها بسیار کمتر شده است.

تحلیل داده‌ها نیاز به تخصص بالایی دارد.

خطرات بسیار زیادی هستند که سرمایه گذاری بازار ارز دیجیتال را تهدید می‌نمایند. برخی از این خطرات درون شبکه‌ای بوده و به خود سرمایه گذار بستگی دارد. با شرکت در دوره آموزش ارز دیجیتال و یادگیری حرفه‌ای این بازار می‌توان آن را برطرف کرد و دسته دون هم خطرات بیرونی هستند که در گذشته نیز بارها و بارها شاهد آنها بوده‌ایم. از هک شدن شبکه‌ها و گم شدن توکن‌ها گرفته تا ریسک‌های برنامه نویسی و مدیریتی را می‌توانیم در این باره عنوان کنیم.